Hållbarhetskampanj för Sysav bäst i Europa!

Hållbarhetskampanjen "Var inte en Styrbjörn", signerad Blinka Blå, utses som bästa kampanj i Europa för att minska avfallet!

På uppdrag av Sysav tog Blinka fram konceptet "Var inte en Styrbjörn" som resulterade i bland annat tre filmer med manus av komikern Marcus Johansson och med Victor Eriksson i huvudrollen. 

Citationstecken
Sysav är stolta att meddela att kampanjen "Var inte en Styrbjörn", som genom humor och kreativitet fokuserade på plastförpackningar och återvinning, har vunnit avfallsvärldens motsvarighet till Eurovision.

I uppdraget ingick att ta fram en serie av filmer om Styrbjörn som var och en adresserade de vanligaste myterna kring utsortering av plast; behöver man diska förpackningarna? Behöver förpackningar separeras i alla material? Och går det verkligen att minska användningen av plast? 

Förutom filmerna ingick också kampanjens grafiska profil och logotyp, filmversioner och bilder för TikTok och Meta, annonser för storbildstavlor, dekaler för sopbilar, filmaffisch m.m.

Citationstecken
Genom att våga använda nya grepp och utmana för att få uppmärksamhet för plastsortering har vi verkligen lyckats. Vi är väldigt glada att Europa också uppskattade den typen av humor, och vi hoppas att det bidrar till förändrat beteende och lägre klimatpåverkan.

Susanna Christensson, kommunikatör Sysav.

 

Pressrelease: Svensk humor tog hem segern i avfallsvärldens Eurovision

 

Till vår hjälp hade vi alla dessa fantastiska samarbetspartners: 

Marcus Johansson, komiker och manusförfattare
Martin Kryger, regissör
Victor Eriksson, komiker
Produktionsbolaget Dunderville
Scream mediabyrå
MKB Fastighets AB
Progress PR
Nellie Lindner, student
Johanna Nebelius, student
...med flera studenter